Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: SAS genåbner ruten til Bangkok

Oprettet af elmer d. 26-06-2013 12:46
#1

Bangkok genåbner
Når højsæsonen sætter ind for rejser til Asien, genåbner SAS ruten mellem København og Bangkok først med tre ugentlige afgange og siden, når efterspørgslen er størst, med fire.

Bangkok
Ruten åbner den 22. november og er åben i vintersæsonen. SAS flyver med en Airbus 340.

København-Bangkok mandag, onsdag og fredag: 22.50-15.20. I perioden 10. december til 18. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang tirsdag.
Bangkok-København onsdag, fredag og søndag: 00.25-06.25. I perioden 10. december til 20. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang torsdag.

For yderligere information kontakt venligst:
SAS' presseafdeling på telefon 32 32 31 35

kilde SAS

Oprettet af per1234 d. 26-06-2013 15:46
#2

SAS' nye langdistance-fly''
33 centimeter er en af de væsentligste forskelle på SAS' nuværende og kommende langdistancefly.

Når SAS i 2018 modtager de første eksemplarer af selskabets nye langdistancefly, Airbus A350XWB, vil kabinen være op til 33 centimeter bredere end den er ombord på de Airbus A330 og A340-fly, som SAS opererer i dag på sine oversøiske ruter til Nordamerika og Asien. XWB står nemlig for ”eXtra Wide Body”. Om SAS holder fast i sædekonfigurationen fra de nuværende Airbus-fly med 2-4-2 på tværs, eller om de bruger den ekstra plads til at gøre sæderne smallere og mase en ekstra stolerække ind, ligger ikke fast endnu.




Airbus planlægger at bygge Arbus A350’eren i tre forskellige størrelser. Standard-modellen, Airbus A350-900, er den som SAS har bestilt. Det første eksemplar havde sin jomfruflyvning for under to uger siden, og i andet kvartal næste år forventer Qatar Airways at modtage de første eksemplarer i Doha.

Bedre forretning
Ifølge SAS får A350-900’eren plads til op til 308 sæder i en normal 3-klasses opsætning, som den SAS har på sine syv A340’ere og fire A330’ere i dag. Her er der dog kun indrettet plads til mellem 245 og 265 passagerer. Flyet er mere end tre meter længere end sine forgængere og som nævnt udstyret med en 33 centimeter bredere kabine.

SAS er i dag hæmmet af at udgiften til brændstof til Airbus A340’ernes hele fire motorer kun kan fordeles på omkring 245 sæder. Til sammenligning får Norwegian 291 sæder i sine Boeing 787 Dreamliner-fly, hvor det første forventes at komme til Oslo på søndag.

Med flere sæder at sælge, kun to motorer og et brændstofforbrug, der ifølge Airbus bliver mindst 30 procent mindre, er der udsigt til at SAS kan få en langt bedre forretning ud af sin langruteforretning end det er tilfældet i dag med de syv Airbus A340-fly.

Gå op i størrelse
Ved at vælge Airbus A350-900 fremfor Boeing 787-8 eller -9 Dreamliner har SAS også mulighed for at konvertere nogle af ordrerne til den større A350-1000. På Paris Airshow lancerede Boeing officielt den større 787-10. Men den kan kun tage lige så mange passagerer som Airbus A350-900.

Hvis SAS havde købt Dreamlineren og på et tidspunkt ønskede at konvertere nogle af bestillingerne til et større fly, ville man derfor sandsynligvis være nødt til at vælge den Boeing 777X, som stadig er på tegnebrættet hos Boeing. Med valget af Airbus A350 er det muligt for SAS at gå op i størrelse uden at skulle skifte flytype.

Finnair bliver det første europæiske luftfartsselskab til at modtage det nye Airbus-fly i 2015, og blandt de største brugere af flyet bliver SAS’ nære samarbejdspartner Singapore Airlines.

http://www.check-...ID=78238#.

Oprettet af sol d. 27-06-2013 09:00
#3

Se SAS' nye top-fly indefra

Airbus' nyeste model er udstyret med den mest moderne teknologi og komfort.
Flyselskabet SAS offentliggjorde tirsdag en ordre på i 12 nye fly fra Airbus til i alt 19 mia. kr. Otte af dem bliver af typen A350 XWB.

Modellen er så ny, at den først i forrige uge viste sin flyvedygtighed for første gang. De første fem maskiner skal nu flyve et 2.500 timers testprogram, inden modellen kan godkendes og lanceres i 2014.
[url]epn.dk/brancher/industri/fly/ECE5668273/se-sas-nye-top-fly-indefra/
[/url]