Oprettet af per1234 d. 28-08-2012 10:14
#5
personligt har jeg kun en gang prøvet at flyet var forsinket . thai air betalte hotel mad og transport til hotellet, ingen problemer overhoved
Så meget kan du kræve, når dit fly er forsinket
Se hvor lang tid skal flyet være forsinket, før du kan kræve pengene retur.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort denne guide til hvordan, man som forbruger skal forholde, hvis der er problemer på flyrejsen.
For at du kan kræve din ret, skal du have været til stede ved check-in i rette tid.
Reglen gælder for forsinkelser af en vis varighed afhængig af rejsens længde:
Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse.
Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km og andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: Mindst tre timers forsinkelse.
Alle andre flyvninger: Mindst fire timers forsinkelse.
Krav ved forsinkelse
Er dit fly forsinket, har du krav på:
Måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden, og to gratis telefonopkald eller e-mails.
Hotelophold, hvis du må overnatte, og transport til og fra lufthavn.
Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.
Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.
Krav ved aflysning
Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på:
Omlægning af rejsen eller billetprisen retur – efter eget valg.
Du kan desuden have krav på:
At få dækket et hotelophold (hvis du er så uheldig først at komme af sted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.
Økonomisk kompensation
Afhængig af, hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om aflysningen, kan du også have krav på økonomisk kompensation. Det er en forudsætning, at aflysningen ikke skyldes force majeure (krig, terror, uvejr, strejker og lign.):
Du kan få en økonomisk kompensation på mellem 125 og 600 €. Hvor stor kompensationen er, afhængiger af rejsens længde og forsinkelsens varighed.
Det er flyselskabet, der skal bevise, at de har givet dig besked om aflysningen, og hvornår det er sket.
Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.
http://jyllands-p...821052.ece
Redigeret af per1234 d. 28-08-2012 10:15
Oprettet af thai d. 28-08-2012 12:08
#7
Rawirot skrev
Hmmm Skulle de så ikkebetale dine omkostninger når du vandt ?
jeg fik penge til min advokat regning , problemet var bare at det er en standdart takst du får , den takst arbejde advokaten ikke til , jeg måtte selv betale resten af hans salær
Før retssagen hade jeg søgt om fri proses det blev afslået, min indtægt var for høj
Oprettet af lillemanden d. 28-08-2012 14:21
#8
Vi har nu hørt om flere der der været forsinket , med Thai air , og fået en meget fin behandling.
Vi er nok født under en heldig stjerne , for vi har aldrig været ude for de store forsinkelser. Men bestemt det er da rart, at vide hvor man står.
Men i den anledning kan jeg fortælle , det kan også lade sig gøre, at vinde over forsikringsselskabet. Jeg havde en rejseforsikring i Codan, men de nægtede at betale ,
Det var kun et lille beløb omkring 500 kr. Men jeg syntes jo når vi nu havde betalt så måtte det være dem der skulle betale .
En tur gennem forsikringsankenævnet og Codan måtte betale.
Det var et sidespring , men kan måske være til gavn for andre.
Redigeret af lillemanden d. 28-08-2012 14:22