Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Fragtskibe lige så sløve som i 1800-tallet

Oprettet af yindee d. 27-07-2010 10:16
#1

var de forud for deres tid??????? godt de store skibe sætter farten ned og skåner naturen

Den økonomiske krise har nu skruet fragtskibenes fart ned på niveau med Fregatten Jylland.

www.thai-dk.dk/uploads/fregatten_.jpg

Fregatten Jylland blev bygget i 1860 og nåede en fart på 12 knob (22 km/t). I dag er farten den samme på moderne fragtskibe

www.thai-dk.dk/uploads/Emm.jpg
Kæmpe containerskibet Emma Mærsk

For over 130 år siden løb kæmpe sejlskibe som f.eks. danske Fregatten Jylland eller den skotske Cutty Sark af stabelen, bygget til at nå op på hhv. 12 og 17 knob (22 - 31 km/t).

I dag er farten på store containerskibe nøjagtig den samme, skriver The Guardian.

Den globale krise har givet langt mindre arbejde til skibstrafikken. Det fik først rederierne til at skrue farten ned fra 25 til 20 knob og indføre begrebet "slow steaming".

Nu hedder tendensen "super-slow steaming".
Sparer 30 pct. brændstof

Dermed er tempoet nu helt nede på 12 knob på visse skibe. Og sejltiden mellem f.eks. USA og Kina er i dag den samme som i det 19. århundrede.

Gearskiftet har både økonomiske og miljømæssige fordele.

Verdens største containerrederi, Maersk Line, har således reduceret brændstofforbruget og udledningen af drivhusgasser med 30 pct. En økonomisk gevinst på over en halv milliard.
Udledte drivhusgasser som nationer

Da verdenshandelen - og fragten til søs - toppede i 2007, forbrændte et af verdens største containerskibe, Emma Mærsk, 300 tons brændstof hver dag.

Samtidig udledte skibet dagligt op mod 1000 tons CO2 - det samme som klodens 30 mindst CO2-udledende lande.

"Fordelene er klare. Når farten reduceres med 20 pct., reducerer man forbruget med 40 pct. pr. sømil. 'Slow steaming' er kommet for at blive," siger talsmand Bo Cerup-Simonsen fra A.P. Møller - Mærsk til The Guardian.

kilde http://epn.dk/bra...133161.ece

Redigeret af yindee d. 27-07-2010 10:19

Oprettet af sank d. 27-07-2010 16:01
#2

:VI Tja men der er også kommet utroligt mange Cruiser skibe ? jeg har i år sejlet fra Australien til New Zealand konstant 20 knob og op langs den Norske kyst konstant 15 knob :VI så jeg ved ikke rigtigt hvor meget der er tjent da fragt skibene jo er kraftigt nedsat i antal ? men naturligvis hjælper det også med bedre maskiner i forhold til alle de gamle ose kasser vi sejlede med og der gik vel 4 - 5 stk. af dem på en af de nye ? :VI