Bruger
Antal indlæg: 1365
Status:
|
Thailandsk aktivist til DR: Jeg blev udsat for tortur
En thailandsk aktivist, der var tilbageholdt af militæret i en måned, fortæller, at hun i den periode var udsat for tortur, tæsk og ydmygelser.
02. Sep. 2014 kl. 13:00 Kritsuda Khunasen2 Mens hun var tilbageholdt, blev Kritsuda Khunasen efterlyst på sociale medier i Thailand.
Af Anya Palm, Bangkok
- Hvor er Kritsuda Khunasen?
Det spørgsmål hang over Thailand i ugerne efter, at landets militær havde væltede den siddende regering og kuppet sig til magten.
Seks dage efter kuppet 22. maj blev den unge, politiske aktivist hentet af militæret og derefter forsvandt hun. Thailand er i militær undtagelsestilstand, og militæret har derfor beføjelser til at tilbageholde borgere i op til syv dage uden anklage.
Men Kritsuda Khunasen blev ikke løsladt, og hendes opholdssted blev ikke afsløret. Ugerne gik, og presset voksede.
Næsten en måned senere blev hun løsladt. Flankeret af smilende militærmænd talte hun med adskillige lokale medier. Og selvom hun så uendelig træt ud i sin slidte blå t-shirt og sit lange, sorte hår bundet op i en sjusket knold, fortalte hun for rullende kameraer, at hun var "så lykkelig som aldrig før."
Anklager om tortur
Fra hemmeligt eksil et sted i Europa, som hun er flygtet til, lyder hendes historie nu ganske anderledes.
- Jeg blev tortureret af militæret. De ville have løsladt mig tidligere, men jeg tror, de ville vente til mærkerne fra torturen var helet, inden jeg kom ud, siger hun i dag.
Kritsuda Khunasen fortæller, at soldater slog hende, bagbandt hende og tapede en plastikpose fast over hendes hoved, indtil hun besvimede. Hun havde bind for øjnene hver gang, hun var udenfor sin celle, siger hun.
Interviewet hun gav efter løsladelsen i Thailand var løgn, fortæller hun:
- Jeg var stadig i militærets varetægt. Alt var arrangeret af militæret, inklusiv hvilke medier, jeg kunne snakke med. Jeg havde intet valg udover at sige, at alt var godt. Så jeg valgte at sige, at jeg var lykkeligere end nogensinde som et sarkastisk signal til folk om, at jeg ikke kunne tale frit, siger hun.
En gruppe thailændere protesterer mod militærkuppet for tre måneder siden. I dag er der ingen demonstranter i gaderne. En gruppe thailændere protesterer mod militærkuppet for tre måneder siden. I dag er der ingen demonstranter i gaderne.
Kæmper mod militærstyret udefra
Kritsuda Khunasen fortæller, at hun er rystet over oplevelsen, men hun fortsætter sin modstand mod det thailandske militær. Hun støtter åbent den tidligere thailandske regering, men det er ikke den, hun kæmper for, fortæller hun.
- Jeg vil gerne have, at regeringen er valgt af folket på demokratisk vis. Jeg vil gerne have en leder, der sidder på et folkeligt mandat, forklarer hun.
Thailand har været under militær ledelse i tre måneder nu, og netop nu er man i gang med at udpege en midlertidig regering. I den nye ledelse er en tredjedel af posterne besat af folk med militær baggrund
http://www.dr.dk/...100730.htm
MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND
Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
|