Antal indlæg: 614 Tilmeldt: 15.06.09 Status: Offline
Der var jo dette store bryllup i Nakhon Phanom, den kvindelige nysgerrighed fornægter sig jo ikke, så vi måtte ned og se hvad der skulle foregå.
Udenfor det største hotel i byen var der sat buegange op med røde hjerter og silkebånd og hele gaden var flagsmykket og et kæmpe billede af den vordende brud.
Men vi fandt aldrig ud af hvornår det omtalte bryllup skulle finde sted.
Vi gik en lang tur langs med Mekhong floden, der var et lille færgested og en dejlig bænk lige ud for, så de sad vi og betragtede det liv der var.
Det var lidt som, at sidde ved færgerne i Helsingør, her var det bare Laoter der slæbte ting med hjem til Laos, og Thaier der slæbte ting den anden vej.
Der var et herligt mylder af travle mennesker. Der var oven i købet et spisehus, så vi kunne spise frokost.
(uden at misse noget af det der skete).
Efter nogle dage her, tog vi endnu en bus til Nong Khai.
Her kommer så en lille genfortælling, Sank har jo nemlig i en anden forbindelse, snuppet lidt af ” MIN” historie.
Nord Thailand er bestemt et dejligt område? vi har været meget rundt der oppe. Vi får jo nogle gange skøre indfald? så efter at have kørt landet tyndt i 3 md. var vi trætte af lokal bus og sad i Nong Kai vi havde mødt en dansker på en landevej hvor vi skiftet Bus og han reklamerede for Mae Hong Song og et gæstehus der oppe.
Der flyver vi op sagde Fruen! jo, men, forsøgte jeg spagfærdigt. Men Fruen havde talt. Vi måtte så til Udon Thani for at finde en flyver. Hvis man tror det er bare lige , så tager man grundigt fejl ! nej Udon Thani til BangkoK så med fly fra Bangkok til Chiang mai, og så først et fly videre til Mae Hong Song, det blev en lang dag.
Vi forsøgte at ringe til det Gæstehus. Vi have fået Tele. nr. men de fattede ingen ting, så en ung fyr i lufthavnen , som vi havde spurgt om vej, sagde jeg køre jer der op ? da vi kom der op, var der et ungt par der gloede noget forvirret på os ? men vi kunde da vælge en hytte ? der var vel 20 alle tomme ? men vi fandt en med flot udsigt over Bjergene og blev der i 8 dage.
Hyggelig lille by også. Det viste sig at det var lidt uden for sæsonen så ejeren var rejst til fest og familie besøg i BK og så var det noget familie, der have lovet at holde øje med stedet, medens de var borte. Et hyggeligt sted Høns, Hunde og Katte rende rundt mellem hinanden. De unge mennesker lavede morgenmad til os. ( vil tro efter telefon til ejer en dejlig oplevelse.)
Så nu træder Sank ud af historien igen .
Nu sad vi så og fandt ud af, vi måske skulle tage en lille tur til Chiang Rai. Som tænkt så gjort. Et fly til Ciang Rai. Her havde vi aftalt , at mødes med nogen venner der skulle til Laos.
De kom blev indlogeret på samme hotel som os. Vi havde været her før , det var deres første gang. Så naturligt nok måtte vi jo på natmarked, og spise medens vi så underholdning.
Natten var jo ung endnu så vi fandt en lille hyggelig bar, bag ved natmarked. Vi faldt i snak med en Australier og hans Thai hustru,
De havde også nogle danske venner så vi hygge snakkede.
Hvordan det gik til ved jeg ikke , men der var nogle englændere der begyndte, at synge deres hjemlands vemodige sange, Flere af dem havde vi jo lærd i skolen så de sjusser vi havde fået gjorde , at vi selvfølgelig hjalp dem med det.
KL var vel ca. 02.00 da vi blev enige om , at vi måske skulle gå hjem. På vejen købte vi dog en flaske rom og en stor cola, hvis vi nu skulle blive tørstige når vi kom hjem.
Hvad vi piger ikke havde set var, at den rom var en 60 % så vi fik kun et glas hver før vi sov og vågnede op næste morgen med et hoved der absolut fortalte os , at det burde vi holde os fra.
Sank følte , at en lang gåtur nok ville være sagen. Han havde lærd at sige undskyld på Thai, hvilket han listede ned på baren og sagde.
Men nej de knappede en singha op til ham og meddelte , at det var meget længe siden de havde haft en så sjov aften.
Dagen efter tog vi en tur med en longtrailer op af floden til en lille landsby , hvor vi så fik frokost, derefter videre med minibus, til den gyldne trekant. En flot tur men, man er totalt knust , af at sidde på tværs i bunden af den form for båd. I minibus videre, til Karens folket , før turen gik tilbage til Chiang Rai.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
KL var vel ca. 02.00 da vi blev enige om , at vi måske skulle gå hjem. På vejen købte vi dog en flaske rom og en stor cola, hvis vi nu skulle blive tørstige når vi kom hjem.
nogle ting skal man holde sig væk fra, er klar over Sank lokkede dig til at drikke de stærke sager
Antal indlæg: 245 Tilmeldt: 24.02.09 Status: Offline
Endnu en dejlig beretning fra Lillemanden.
Og lad mig tilføje, jeg er fuld af beundring for jeres energi, rejselyst og uforfærdethed.
Som jeg forstår det, kaster i jer bare ud i det, uden at lade jer gå på af sprogforbistring etc. Det er så meget desto mere imponerende, når man betænker, at i ikke just er "spring chickens" mere :)
Det er også tydeligt at i har et åbent sind, da i møder så mange nye mennesker, i kan konversere med. (Nu ved jeg hvor sønniken har det fra )
Antal indlæg: 1828 Tilmeldt: 05.10.09 Status: Offline
Ja rinpoche de stakkel børn er bleven smittet en del ? efter en 5 ugers camping tur til Nordkap før Nordmændene begyndte at asfaltere vejene ? sagde min Datter da vi kom hjem JEG TAGER ALDRIG TIL NORGE MERE MED DIG så i en sen alder uddannede hun sig til Elektriker og tog til Nord Norge og arbejde En sejlede Jorden rundt i en gammel skude og en slog sig ned i Thailand jeg ved ikke hvad der gik galt
Nå men nu må vi se, at komme videre.
Vi tog ned på busstationen alle fire, vores venner skulle have en bus til Laos, og vi skulle med bus til Chiang Mai.
Det skulle I prøve, (hvis I ikke allerede har prøvet). Der kører en VIP bus med brede flysæder, som kan lægges næsten helt ned.
Så læn jer tilbage og nyd den tur op over bjergene, ca. 3 timer. Det er en fryd for sjæl og legeme.
Vi kom frem og blev kørt til et hotel, der så rimeligt ud, men sengen var en dobbeltseng, vi havde anmodet om 2 senge, det havde de ikke ledigt, men lovede os et dagen efter.
Vi fik også tilbudt et andet værelse, men der var også kun en seng. Den seng vi allerede havde, var med en af disse gyngemadrasser så det var umuligt at sove sammen.
Så vi tjekkede ud og begav os længere ned af gaden. Der ligger Anodard, det er et godt hotel. Det kan anbefales, til rimelige penge, rent og pænt, og imodsætning til mange andre, er der 2 stole.
Anodard havde ikke morgenmad, men lige overfor ligger en lille restaurant hvor man spiser godt. Den ene morgen fik vi os et billigt grin. Ved et bord lidt fra os, sad en Svensker, da han havde spist sin morgenmad, tog han sin overmund ud og skyllede den i juicen, for så at putte den i munden igen. Ikke særlig lækkert, men grinagtigt.
Så begav vi os ud i byen, har tidligere været her og boet nede ved floden, men ville nu prøve noget andet.
Vi boede i sin tid hos en dame der havde været skolelærerinde. Der oppe havde vi lærd en taxichauffør at kende.
Vi ville gå til ham og bede ham om at køre en tur til Doi Suthep. Vi har været der før, men det er altid et besøg værd.
Der hvor han holder med sin Taxi, er der 6 -8 tuk tuk, når vi før gik forbi dem spurgte de altid, hvor skal I hen ?
Sank slog sig altid på det ene lår, min læge siger motion. Det kunne de næsten sige på dansk.
Sank havde også fået en beundrer, et sted vi spiste engang imellem, var det en musikpædagog der ejede stedet, hun spillede, kærlighedssange og sang for Sank når vi var der. Da vi skulle sige farvel havde hun hentet sit skoleorkester til at spille, det var hyggeligt, men Sank tog dog med videre.
Det var et side spring, der var kun 1 tilbage af de drenge, der kunne huske Sank.
Vi bestilte Taxien til en tur til alle fabrikkerne udenfor byen, jeg havde lovet, at tage en paraply med hjem.
Vi måtte jo lige runde, silke, møbler, støberi, og smykke på vejen.
Natbasaren er jo kendt, af stort set alle. Men der findes et Thaimarked, som er mindre kendt. Det ligger nede langs med floden, her handler thaierne, det koster det halve, af basaren.
Der er utrolig mange Templer i Chiang Mai og omegn, mange af dem er et besøg værdige.
På det store torv inden for den gamle bymur, er der som regel loppemarked i weekenden.
Hvor dejligt der end er i Chiang Mai, må vi videre. Endnu en bus denne gang til Lampang, her kører der små hestevogne, hestene en lille race, har alle stråhatte på, og vognene smukt pyntet med blomster. Det hotel vi kom til havde desværre kun plads til os i 2 dage, så dagen efter gik vi på jagt efter en andet sted.
I en lille smøge til en sidegade, lå en bygning der godt kunne minde om et hotel. Der var et stort skilt men det stod på Thai, det kunne vi ikke læse.
Så gik vi ind og spurgte om det var et hotel, ja det var det da. Det værelse vi fik, var en halv herskabslejlighed.
Kæmpe stort, men altanen var inddraget til badeværelse. Den meget store seng, lignede en dukkeseng så stort var det, med flotte mahonie vægplader, det var mørkt men flot.
Så får I ikke mere i dag, men vi tager videre i morgen.
Antal indlæg: 245 Tilmeldt: 24.02.09 Status: Offline
Natbasaren er jo kendt, af stort set alle. Men der findes et Thaimarked, som er mindre kendt. Det ligger nede langs med floden, her handler thaierne, det koster det halve, af basaren.
Det hedder Warorot og ligger som du siger ved Ping floden :)
Tak til rinpoche, det viste jeg ikke . Sank mente godt nok han havde skrevet navnet ned , men kunne ikke lige nu finde det. Så det er rart når nogen suplerer med de ting .
Vi tager lige en lille tur til.
I Lampang er der nogle gode restauranter nede ved floden, men husk der er mange myg.
En anden lille oplevelse vi havde i Lampang, Sank havde igen ikke mere tobak, og vi spurgte i en forretning, men nej det havde de ikke. Der stod en kunde mere, en dame hun sagde, der ligger en forretning nede i den anden ende af gaden, jeg tror de har det.
Henvendt til Sank sagde hun ” hop op bag på min motorbike, så kører jeg dig derned” som sagt så gjort. De havde tobak og Sank blev leveret tilbage.
Det var en af de små, men sjove oplevelser man får ved, bare at hoppe ud på det dybe.
Dagene gik lidt for hurtigt, men vi satte os i en bus til Sukhothai. Helt oppe ved den historiske park, fandt vi et dejligt sted, små huse flotte og i et skønt område.
Vi gik en lang tur rundt i Parken og ind på det museum der også findes her. Det er et utroligt dejligt område, og en hel del små salgssteder, jeg købte nogle meget fine hæklede runde duge. Damen sad og hæklede dem på stedet.
Efter aftensmaden, hørte vi klokker der blev slået på, der var mange og der var mange der skulle så på dem.
Vi nød aftenen uden for huset, indtil der pludselig, lød karoke musik så højt, at de kunne stå på den anden side af huset. Det kom dog fra en bar meget langt væk.
Vi er ikke så vilde med Thaimusik, men vi er jo gæster i landet. Kl. ca. 02 stoppede det så var det sove tid.
Vi gik til køjs for at vågne igen kl. ca. 04. der begyndte nogle Arabere at messe til Muhammed.
Dagen efter flyttede vi ind til byen, der var kun trafikstøj det kan man da sove fra.
Har man ikke været i den historiske park, så kan også det anbefales.
Nogle dage efter tog vi bussen til Nakhon Sawan, midt i byen var et hotel med en elevator uden på huset.
Man kunne så følge gadelivet mens man kørte henholdsvis op eller ned. Hotellet lå ovenover et supermarked.
Nu havde shoppegenet jo ikke som sådan været i brug i flere dage, så da Sank lige skulle hvile lidt kørte jeg ned, for at tage byen i øjesyn.
Det første der mødte mig da jeg trådte ud på hovedgaden, var en kæmpe elefant. Et prægtigt dyr, men det var steder der var lidt underligt, imellem biler og motorcykler luntede den bare af sted.
Jeg handlede lidt og gik op til Sank der var vågen igen, ” jeg har lige mødt en elefant nede på gaden ” sagde jeg. Sank kikkede på mig, har du fået solstik eller har du drukket? nej ingen af delene. Vi befinder os på hovedgaden.
Det ville han ikke rigtigt tro på.
Da vi senere gik ud for at spise, kom den såmænd tilbage, så der stod Sank og måtte indrømme at jeg ikke havde drukket, og ikke set syner.
Det sted vi spiste havde et spisekort, jeg bestemte mig for tomatsuppe. Da jeg fik den serveret, var det en kyllingesuppe. Jeg sagde jeg havde bestilt tomatsuppe. Sorry! hun gik med kyllingesuppen og kom igen med en aspargessuppe. Jeg opgav den smagte fortræffeligt.
Et andet sted bad jeg om iste, fik en kop varm kaffe og en kop varm te. Jeg lignede nok et ??
Jeg sagde,jeg bad om iste? yes, that is the, and that is coffee. Jeg drak det kunne ikke andet for indeklemt grin.
Ok vi fortsætter i morgen.
I Nakhon Sawan var også en stor sø, den gik tur rundt om flere gange. En dag var vi blevet tørstige og fandt et lille sted hvor vi kunne få en øl og en vand, de småmønter der blev tilbage, lod Sank ligge på bordet.
Et pænt stykke henne af gaden kom den unge pige løbende efter os, med de få mønter.
Det var dengang, i dag ved de godt det er tip.
Vi tog fra Nakhon Sawan og videre til Kanchanaburi, her er det jo broen over river Kwai, og dødens jernbane der er det mest kendte.
Et stykke før vi nåede helt ud til broen, fandt vi en ressort med små træhuse som stod ude i floden. Der var et herligt sted og vi valgte os den hytte der lå længst ude i vandet.
Nu har jeg åbenbart noget blod som myggene syntes er godt, for de stod opmarcheret uden for hytten om morgenen, nå vi skulle have morgenkaffe.
Vi valgte, at blive så derfor måtte vi sætte myggenet op om natten.
En tur med jernbanen er næsten obligatorisk, også en tur ned og se hvor de mange tusinde af fanger blev tvunget til at udføre arbejde med den jernbane.
Der er flere forskellige museer med minder (rædselshistorier) om krigene og de uhyggelige tilstande.
Det er tankevækkende, men menneskene bliver ikke klogere.
Vi måtte hvor nødigt vi end ville, pakke og tage turen til Bangkok.
Vi havde kun 5 dage til vi skulle flyve hjem. Dem benyttede vi til en tur på Wat Aron, og Chinatown
Vi havde jo en kuffert opbevaret på hotellet.
Den hentede vi og tømte indholdet ud på sengen. Man skal altid være sikker på, at der ikke er noget i kufferten der ikke bør være, ting nogen kunne finde på, at få med til Danmark. Eller vilde dyr, der havde sneget sig med.
Nå der var ingen af delene. Men du gode gud, hvad vi / jeg havde fået samlet, der var silkestof, der var en paraply, der var lak ting, der var gaver til alle derhjemme, der var cowboybukser, og tasker, bluser, og meget meget mere.
Så var der alt det dyre i de små æsker men det fylder da ikke.
Vi fik pakket det hele, og da vi skulle af sted til lufthavnen, stod regnen ned i torve, det eneste regn vi havde fået i de 5½ md. Vi havde været på farten.
Nå pyt, taxi holder jo lige uden for, normalt koster en tur fra hotellet til lufthavnen (den gamle) 300 baht.
Men nu ville de have 500 baht. Næ, næ sagde mor du kan få 300 baht! nej sagde han! ok så finder vi en anden! men alle der holdt der ville have 500 baht.
Så tog vi vores kufferter og gik rundt om hjørnet, så kostede det pludselig kun 300 baht.
Nu vil jeg sige jer tak fordi I ville tage denne tur med os, det var i 2002 – 2003 den fandt sted, vi har taget mange ture siden.
Dem kan I måske få en anden gang.
vh. Lillemanden
Vi er nu ved, at planlægge vores tur hjem fra Thailand næste år.
Den hedder Kina, Korea, Japan og Alaska og fly til Danmark .
Krydstogt.
Antal indlæg: 954 Tilmeldt: 25.06.09 Status: Offline
Kære Lillemanden
Jeg håber du vil fortsætte med dine erindringer og gode historier.
Jeg personligt har nydt at læse dine engagerede indlæg.
Du fortæller lige fra hjertet på en anderledes inspirerende måde, som ikke forudsætter specielle læsefærdigheder eller viden om området.
Kanon at du vil dele, dine og Sank’s fantastiske oplevelser med os andre, jeg har indimellem været ved at flække af grin og næsten følt selv at være til stede, især kunne jeg i alle lemmer, føle Sank’s store rædsel over sin manglende tobak.