Sådan kan fremtidens fly komme til at se ud.
Amerikanske forskere har udviklet en prototype på et passagerfly, som bruger 70 pct. mindre brændstof.
Det er ingen hemmelighed, at den internationale flytrafik er miljøets onde ånd. Men flyet på billedet ovenfor kan være fremtidens svar på en del af miljøforureningen.
Eksperter fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) har nemlig udviklet en ny flyvemaskine for NASA, som skal kunne fragte passagerer, og som bruger 70 pct. mindre brændstof end et almindeligt rutefly. Samtidig larmer det mindre og udleder færre kvælstofoxider, som er skadeligt for ozonlaget.
MIT har udviklet to prototyper; et fly kaldet double bubble med plads til 180 passagerer, som skal erstatte Boeing 737 og en lignende version, et hybrid wing body-fly, med plads til 350 passagerer, som skal afløse Boeing 777.
Det nye fly har motorerne siddende bag på frem for på midten, som fly i dag har. Motorene sidder tæt sammen og kan minde om to sæbebobler - heraf navnet 'double bubble'.
Når flyets motorer er placeret på vingerne, som på nutidens fly, kommer luften direkte ind i motorerne med stor kraft. Det er med til at bremse flyet, som derved skal bruge mere brændstof for at komme frem.
Med motorer bagpå og dermed mindre vindmodkraft kan flyet spare brændstof. En ulempe ved dette design er dog, at der kommer mere belastning på motorerne, siger forskerne fra MIT.
Hvis det nye fly, som også er kendetegnet ved at have smallere vinger og kort haleror, kommer i luften, vil det være 10 pct. langsommere end et Boeing 737-fly.
Forskerne fra MIT venter nu på at få at vide, om NASA vil finansiere næste fase af udviklingen af denne type fly. Forskerne erkender, at dele af flyets teknologi skal undersøges yderligere. Kommer flyet på vingerne, vil det tidligst ske i 2035.
kilde
http://tgt.dk/ins...e[/center]